VI BYTTER JULEGAVER FREM TIL 1. FEBRUAR - Køb din julegave i dag!

Proteinpulver

Proteinpulver er det mest anvendte kosttilskud til træning i dag, og det vil det også blive ved med. Hvis du træner meget, så er det lige meget om du gerne vil tabe dig, vedligeholde din muskler eller øge din muskelmasse, så er proteinpulver vigtigt.

Du skal have styr på din kost og en af de vigtigste komponenter er protein. Det er ikke alle der har råd til at spise nok proteiner, hvis de skal leve af røde bøffer, og derfor er protein et godt alternativ.

Læs mere om proteinpulver her >>
Sorter efter

Hvilken virkning har proteinpulver?

Hvis du ønsker at se en udvikling med din træning, så er kosten er af de vigtigste elementer, og her indgår protein som en af grund elementerne. Når man styrker træner er det vigtigt at få nok protein, fordi under træning nedbryder du dine muskel fibre.

Kroppen sætter efterfølgende automatisk gang i noget der hedder "muskelproteinsyntesen", som opbygger muskelmassen. Det er derfor vigtigt at få nok protein, så kroppen har mulighed for at bygge muskelmassen op.

Så det vil sige at proteins virkning på kroppen, er at den er med til at bygge muskler, eller bibeholde de muskler du allerede har. Så med mindre du får rigeligt protein igennem kosten, så er proteinpulver super vigtigt, så din træning ikke er spildt.

Billigt alternativ

Som vi har fastslået tidligere, hvis du træner meget, så er proteinpulver vigtigt. Du skal sørge for at få nok proteiner, hvilket kan være meget svært at få igennem kosten. Hvis du ser på det rent økonomisk, så er protein pr. kg. meget billigere end andre protein kilder, såsom kylling eller oksekød.

Derudover er det også super nemt, at have med på farten. Så hvis du gerne vil have dine proteiner, lige efter din træning, kan du bare have en shaker med. Det ville være lidt mere krævende med kylling eller oksekød, det skal helst holdes koldt, og så kræver det kniv og gaffel.

Hvor meget proteinpulver skal man bruge?

Det varierer meget fra person til person, hvor meget protein man skal indtage dagligt. Om du vil tabe dig eller øge din muskelmasse, så anbefales det at du dagligt indtager i mellem 1,5 - 1,8 gram protein pr. kg. kropsvægt.

Lad os tage en person som vejer 80 kg. og som gerne vil indtage 1,5 gram protein pr. kg. kropsvægt, så hedder regnestykket 1,5 x 80 = 120. Så det vil sige at den person skal minimum indtage 120 gram protein om dagen.

Husk proteinpulver ikke kan erstatte dine måltider, det er stadig vigtigt at du får en varieret kost, så det ikke kun bliver proteiner. Proteinpulver er ikke et mirakelmiddel, men er et godt supplement til din kost, så du kan få nok protein.