Aminosyrer

Aminosyrer er forbundet i kæder, og deraf kommer proteinet. De er nogle af de vigtigste elementer i hele din krops opbygning. Man kan sige at aminosyrer er byggesten for, dine musklers proteiner.

Fordellen ved at tage aminosyrer frem for proteinpulver, er at det er meget hurtigere optageligt i kroppen. Det er dog svært at erstatte proteinpulveret, kun med aminosyrer.

Læs mere om hvorfor du skal tage aminosyrer her.
Sorter efter

Hvad er aminosyrer?

Protein er bygget op af en masse kæder af aminosyrer, det vil sige at hvis man bryder et protein op i mindre dele, består det af et hav af aminosyrer, alt efter hvor kompliceret proteinet er.

Grund til at aminosyrer er så meget lettere for kroppen at optage, er fordi hvis du indtager et protein, skal den selv til at nedbryde proteinet i aminosyrer. Det skal kroppen ikke bruge den samme energi på, når du tager aminosyrer, og de bliver derfor optaget meget hurtigere i kroppen.

Når man taler om aminosyrer, skelner man mellem ikke essentielle og de essentielle aminosyrer. Der er henholdsvis 12 af de ikke essentielle og 8 af de essentielle. Forskellen på de to typer er at den ene kan kroppen selv producere ud af andre stoffer og den anden kan den ikke selv producere.

Essentielle aminosyrer

De essentielle aminosyrer, er dem kroppen ikke selv kan producere, og man skal derfor have dem andet stedsfra. Aminosyrerne er meget vigtige i forhold til muskelopbygning, det er derfor vigtigt at du har styr, at du får de rigtige aminosyrer.
  • Isoleucine
  • Leucine
  • Lysine
  • Methionine
  • Phenylalanine
  • Threonine
  • Tryptophan
  • Valine


De ikke essentielle

De ikke essentielle, er aminosyrer som kroppen selv godt kan danne, ud fra andre stoffer. Det er dog stadig ikke sikkert at du får dem alle, og mange af dem kan også have andre effekter, ud over muskelopbygning.


  • Alanine
  • Arginin
  • Asparagine
  • Aspartate
  • Cysteine
  • Glutamate
  • Glutamin
  • Glycine
  • Histidine
  • Proline
  • Serine
  • Tyrosine


Forgrenede aminosyrer - BCAA

Når man styrke træner bliver der nedbrudt utroligt mange forgrenede aminosyrer, derfor er BCAA utroligt godt at tage i sin træning. Når vi taler om forgrenede aminosyrer, så er det tre af de essentielle aminosyrer leucin, isoleucin og valin.

Hvis du gerne vil opbygge muskler så er BCAA et godt supplement, da du hurtigt får tilført forgrenede aminosyrer til kroppen, som du lige har nedbrudt under træningen.